Alla inlägg under december 2010

Av Eva - 28 december 2010 20:15

Manne man var pigg idag. Redan när vi gick från hagen kastade han med huvudet, nästan taktade bredvid mig och hade en riktigt pigg blick.

Vi tog samma gamla sväng mot sommarhagarna men vände vid veterinären. Rätt mycket trav och på hemvägen var det gasen i botten som gällde. Tom några galoppsprång och massa frust efter. Testade att flytta honom lite åt båda hållen och han kändes mjuk och fin. Sen var han nöjd, det kändes.

Härlig dag i stallet fast tårna var som isbitar.


//jenny

Av Eva - 26 december 2010 21:10

Kom vid 11 tiden och hästarna var inne . Han var på gott humör kanske pga julklappen jag hade med från min mamma...han vet direkt när man prasslar med pappret..det var hästgodis som han mumsade glatt i sig.

Sen la jag ut käk i hagen innan jag red..inte så smart upptäckte jag för han ville helst gå dit ..han fick gå liet som han ville det blev upp till första kurvan sen vända..sen en bit mot betet ville inte trava så långt förrns vi vände..då var det drag under hovarna..

    

Av Eva - 20 december 2010 09:35

Kom ut till stallet precis när syrrorna dök upp och skulle kasta ut pållarna i hagen. Tänkte att jag skulle vara lite snabb och få ut Manne före. Men två av stona hann komma ut före. Manne vart lite "muckig" i boxen när jag höll på att fixa till honom. Kan tänka att jag kom och störde ordningen, speciellt när han bara ville ut i snön. Det lilla problemet löstes däremot lätt med en tuss hö som muta.

Sen tog vi vägen mot veterinären. Det var plogat men rätt djupt på vissa ställen ändå så kände att Manne blev lite trött av att gå med höga lyft. Lite trav vart det också. Däremot var det inget trevligt väder alls, snöade, blåste och var kallt in i märgen.


//jenny

Av Eva - 18 december 2010 13:14

Fick en snabb tur på lunchen med Manne. Kånkade upp vatten till hagen det första jag gjorde men dom hade vatten..och halm....

Han var pigg och glad iaf vi red bort mot sommarhagarna på vägen lite.

Av Eva - 14 december 2010 13:35

Fick en lite annorlunda eftermiddag i stallet.

Kom ut vid 15 tiden och alla hästarna stod inne redan. Trodde jag... De hade inte varit ute, fick jag reda på efter några samtal. Tydligen så hade det blivit ett missförstånd mellan syrrorna så hästarna hade blivit lite bortglömda.

Snabbt som 17 släppte jag ut Manne och Pralin så de skulle få lufta nosarna några timmar i alla fall. Sen kom en av syrrornas son ner och hjälpte mig att släppa ut alla andra stackars hästar. Jag började med att släppa ut dem i fel hage såklart, men det fick vara så. Jag har inte en aning om vilken av hagarna stona resp. valackerna brukar gå i.. haha, då blir det lite galet ibland.


Manne var i alla fall på bra humör trots allt och stod och mumsade höet jag kastat ut till dem i hagen sen.


//jenny

Av Eva - 11 december 2010 22:26

Kom iväg vid lunch idag. Tänkte att vi skulle ta en fin vinterpromenad tillsammans och bara mysa. Ändrade mig rätt snabbt när jag märkte att Manne man var riktigt på alerten, bara genom att gå från hagen..

Så kastade på sadel och träns och klängde mig upp. Vi red mot stora vägen och nog var han pigg alltid. Ville gärna trava, tittade sig runt och var jättepigg på ögonen. På hemvägen ville han bara trava, gick knappt att sakta ner. Då vart det trav på stället. Han blir snygg som 17 när han är på sådär och man sitter som på en gunghäst :)

Eftersom han hade liite svårt att varva ner hemåt gick vi några varv extra bakom stallet och hade oss så han hade chans att landa en aning. Sen var han som en filbunke igen.

Jätteroligt att han är så på!


//jenny

Av Eva - 5 december 2010 15:55

Mildare idag det var ett par plusgrader ute och lite snö i luften. Kom på morgonen när dom stog inne.Han är lite stöddig i boxen tycker jag allt..undrar om det är havren nu senaste gångerna har jag fått säga till på skarpen varje gång fast det räcker med en gång..sen står han som ett litet ljus...

Han tog sig fram bra tycker jag det blev inte så mycket styltor. Vi red på wedan vägen fram till Sadelmakartorp och vände. Där snubblade han ordentligt en gång svårt säga men tror det var stylta i fram som ställde till det..inget mer sen men han fick trava mycket hemåt för att få lite rotation på styltor..

Av Eva - 4 december 2010 16:21

Idag var det kyligt ute. Missade att kolla tempen ute så var nog för lite påklädd..

Manne var inne när jag dök upp vid 11, så fixade till honom i boxen. Han var lite tjurig då faktiskt, men vart genast på bättre humör när vi kom ut.

Red återigen mot sommarhagarna, det är ok plogat där och Manne man var riktigt pigg. På hemvägen började han tom att galoppera några meter och ville mer än gärna trava på. Då började han frusta och tyckte nog livet var rätt ok.


Kom lagom tillbaka till stallet så Ulrika och jag släppte ut Pralin och Manne tillsammans. De fick käk i hagen och vatten, sen hem och snabbt in och få en varm dusch..


  

härlig utsikt på vägen 


//jenny

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

RSS

Arkiv

Besöksstatistik

Mannes gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards